суботу, 19 березня 2016 р.

Урок фізики. 8 клас.




Перетворення одного виду механічної енергії в інший. Закон збереження механічної енергії.

Урок фізики. 8 клас.
Г.Суботіна, учитель фізики Фастівської ЗОШ №10 I-III ст.


Мета: навчити описувати перетворення кінетичної енергії в потенціальну і навпаки, наводити приклади перетворення одного виду механічної енергії в інший, пояснити сутність закону збереження та межі його застосування, формувати вміння працювати з Інтернет - орієнтовними технологіями
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: портрети Ю.Р. Маєра, Г.Л.Гельмгольца, ППЗ-фізика 8, сайт Phet, комп’ютерний клас.

Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
Запитання для фронтального опитування:
1.    Що називають енергією?
2.    Яку енергію називають потенціальною?
3.    Яку енергію називають кінетичною?
4.    Записати формулу: визначення потенціальної енергії тіла, піднятого на деяку висоту та пружно деформованого тіла.
5.    Записати формулу визначення кінетичної енергії тіла.
6.    Наведіть приклади, коли тіла мають потенціальну енергію.
7.    Наведіть приклади коли тіла мають кінетичну  енергію.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу з мультимедійним супроводом.
Учитель. Сьогодні ви познайомитесь з законом збереження механічної енергії та перетворення одного виду механічної енергії в інший. Уперше закон збереження енергії у фізиці  застосували німецькі вчені Юліус Роберт Маєр та Герман Людвіг Гельмгольц у ХІХ столітті. Ідеї вчених, сприйняті спочатку скептично, виявились наскільки зручними для розв’язування практичних задач, що невдовзі набули широкого застосування у всіх галузях фізики.
А зараз будьте уважні при перегляді відео фрагментів та приймайте участь в обговоренні , не пропускайте цікавого, важливого.

ІV. Опорний конспект.
Енергія нікуди не зникає і нізвідки не з’являється, вона лише перетворюється з одного виду в інший, передається від одного тіла до іншого.
Математичний запис закону:
Е= Екп
Якщо Fтер.=0, то Е=Екп=const, повна механічна енергія залишається незмінною
Якщо Fтер0, то Екпconst, ΔЕ=А, повна механічна енергія не зберігається при наявності сили тертя, частина енергії перетворюється в теплову.

 V. Закріплення матеріалу
Учитель. Перевірте себе, чи вмієте ви розв’язувати задачі. Вам запропоновано 2 варіанти самостійної роботи на 10 хвилин з 4 завданнями.
Розрахункові завдання робите в робочому зошиті та переносите відповідь на комп’ютер. Оцінювати вашу роботу буде комп’ютерна програма.




VI. Навчальний експеримент.

Учитель. Проведемо моделювання закону збереження енергії, використовуючи «Парк для скейтів» з сайту Phet. Відкриваємо учнівський блог, спостерігайте, поясніть та опишіть зміну кінетичної та потенціальної енергії.
1. Опишіть зміну Ек та Еп в залежності від висоти h:
h↑ Eк↑, Eп, E=const.
2. Порівняти Ек і Еп в залежності від маси:
m↓, Eк↓, Eп↓, E=const.
3. Порівняйте Ек і Еп, в залежності від тертя та опору:
Eк↓, Eп↓, Екп=0.
4. Порівняйте Ек і Еп в залежності від швидкості:
V↑, Eк↑, Eп↑, E=const.
5. Опишіть, як рухається скейтбордист в залежності від форми траєкторії.
Висновки:
Під час руху досліджуваних тіл кінетична енергія перетворювалась в потенціальну і навпаки. Повна енергія збільшувалася зі збільшуванням висоти, швидкості, маси тіл і зменшувалася при наявності сил тертя.

VІI. Підсумки:
1.          Що вивчали на уроці?
2.          Що називають повною механічною енергією?
3.          Наведіть приклади перетворення енергії.
4.          Сформулюйте закон збереження енергії.
5.          Чому неможливо побудувати вічний двигун?

VIII. Домашнє завдання:
  • вивчити § 36;
  •  дослідити Е на Місяці, Юпітері, космосі та опублікувати на учнівському блозі. Електронна адреса: fizikaij.blogspot.com.ua.

Немає коментарів:

Дописати коментар